Ansiktets proportioner

Ta med en bild på ett ansikte, på kopierat papper eller urklippt ur en tidning.

Mät ansiktet och rita upp alla linjer som skär genom ansiktet horisontalt och lodrätt. Markera ut linjer för ögon, näsvinge och mun osv.

Vi markerade samtidigt på våra medhavda bilder. Därefter är det dags att göra en linjeteckning av ansiktet, med korrekta proportioner. Prova att rita uppochned.

Hemläxa: Bild från betty edwards på ansiktet med skuggor.


Positiva och negativa ytor: Sportbild

Leta upp en sportbild i en dagstidning. Viktigt att bilden visar någon typ av rörelse i bilden samt att de negativa ytorna är framträdande. Det är alltså inte så bra att ta en bild där personen eller personerna på bilden är ihopkrupna. Beskär bilden kraftigt, för att få fram de negativa ytorna tydligt. Man ska göra på ungefär samma sätt som i momentet med hästen och ryttaren.

1. Markera konturerna med en svart penna
2. Vänd bilden uppochned och utgå från de negativa ytorna. Tänk på att förstora bilden.
3. Måla den positiva ytan svart
4. Använd färgfördrivning och måla bakgrunden i två nyanser

Eftersom vi inte gått igenom färgfördrivning hade jag lite problem med detta. Det var både tidskrävande och pillrigt, men riktigt skoj! Den här bilden skulle även ha varit betydligt mer beskuren, för att få mindre delar av de negativa ytorna. Jag har justerat beskärningen i efterhand, dock inte på bilden jag publicerar här.

image14image15image16

Vi fick även i uppgift att ta fram ytterligare en bild som man kan måla fram positiva och negativa ytor. För högstadiet valde jag att göra en serieteckning. Men skulle förmodligen även kunna fungera med reklambilder, byggnader eller fordon.

Positiva och negativa ytor

Vi började med att gå igenom vad de negativa respektive positiva ytorna är i en bild genom att visa bilden "sjöstjärnan". Sjöstjärnan är enkel att göra och när man svärtar de negativa ytorna blir den dessutom ganska fin. För att ytterligare få begrepp om de negativa ytorna kan man även klippa ut de negativa ytorna, sammanfoga dem igen och klistra upp på ett nytt papper.

Bilden på hästen och ryttaren från Betty Edwards. Rita de negativa ytorna, alltså "luften" genom en uppochned teckning. Gör formatet större än den ursprungliga bilden. Måla antingen de negativa eller positiva ytorna i svart.

Båda de här uppgifterna är enkla att göra med fina resultat.

image13image12



Konturteckning övningar

Hemläxa:

Gör konturteckningar


1. Tallkotte

2. Papperspåse, i vilken form och läge du själv önskar

4. Hushållsredskap, tex en korkskruv, visp, strykjärn eller konservöppnare

5. Din egen fot, med eller utan sko

Har inte gjort uppgifterna ännu. Återkommer med reflektion och bild.


Ansiktsdetaljer

Fick i hemläxa att teckna ansiktsdetaljer utifrån olika steg-för-steg exempel. Ögon, näsa, mun och öron. När jag testat att göra de exemplifierade uppgifterna provade jag även att rita detaljerna direkt från fotografier. Knepigt att få till ögonen, men munnarna blev jag nöjd med!


Linjekonturteckning uppochner

Fick i uppgift att teckna en bild från Betty Edwards bok. Bilden ska avtecknas uppochned. Resultatet blir förvånansvärt bra! Handlar om att man ska följa och fokusera på linjerna och avstånden dem emellan och inte se helheten. Man får ett helt annat perspektiv när man ser bilden uppochned och koncentrerar sig verkligen på att få till alla linjer korrekt. Bilden tar ca 45 min - 1 timme att göra. Det är även viktigt att tänka på trycket i pennan för att få fram olika grader av svärta i motivet. Känner att jag är rätt dålig på det, så jag får helt enkelt öva lite till.

Vi fick även i uppgift att göra ytterligare en uppochned vänd bild, med valfritt motiv. Jag tecknade av Kalle Anka uppochned, men är inte riktigt nöjd med resultatet.

image7

Ansiktsprofiler eller vas

Den här övningen gjorde vi i samband med genomgång av höger och vänster hjärnhalva. Efter teckningsövningarna. Läraren ritade lite snabbt upp profilen av ett ansikte till höger och gjorde den spegelvända profieln på vänster sida. Bilden man ser är dels ansiktena i profil, men även en vas som framträder i mitten av profilerna. Genom att svärta någon av delarna, antingen profilerna eller vasen framträder det ytterligare. För att modifiera ytterligare är det ganska spännande att göra alternativa profiler, arga gubbar eller monster!

När jag började att teckna den vänstra delen, alltså den första profilen försökte jag få till en fungerande profil, med ögon, nsa, mun och haka. När jag därefter skulle försöka göra detsamma på den motsvarande sidan var det jätte svårt att få till en likadan profil. Det slutade med att jag istället försökte måtta och jämföra linjerna med den vänstra sidan. Betty Edwards skriver om den här övningen i Teckna med vänster hjärnhalva och säger att "det är enklare att använda formen på utrymmet mellan de två profilerna som ledning". Skönt. Då är man på rätt väg!

image1image2

Teckna 3: Konturteckning

Konturteckning.

Fortsättning av övning med linjer. Ingen skuggning, bara långa linjer där vi ökade och minskade trycket på pennan. Vi fick i grupperna vi satt hämta valfritt föremål från klassrummet, som vi därefter skulle avbilda. För vår del blev det en häftapparat. Hemläxa blir att avbilda ytterligare fyra saker, med hjälp av konturer.


Teckna 2: Lita på linjerna

Teckna handen bakom ryggen. Knepig övning, men även det en mycket bra uppvärmningsövning för att minska pressen på att allt alltid ska vara perfekt. Läraren började med att visa hur det gick till, vilket kändes bra eftersom det bara underströk faktumet att bilden inte blir perfekt. Däremot blir det en mycket levande avbild, med alla små streck och linjer i handen.

Med papperet fasttejpat på bänken och ryggen vänd mot pappret, skulle vi koncentrera oss på att titta på vår vänster hand (eller för vänsterhänta, högerhanden). Pennan fick inte lyftas från pappret och blicken ska hela tiden vara fokuserad på handen som vi tecknar av. Alla små linjer i handen ska vara med, samtidigt som man utan syn på pappret försöker avbilda det vi ser. Ett kommunikationstest för höger och vänsterhjärnhalva.

Den här övningen fick vi testa ganska många gånger. Vi skulle även tänka på trycket på pennan, öka trycket där linjerna möts och minska i slutet. Vi provade även att hålla handen närmare pappret, så att vi kunde alternera blicken från handen till pappret och knyta handen i olika positioner. Det var inte min starka sida. Måste träna mer!

image3image4


Teckna 1: Tryck och skiftningar

Första momentet. Syfte dels att känna på pennan, öva på tryck och få fram skiftningar men även som uppvärmningsövning. Alla var hur nervösa som helst och det ligger mycket prestationsångest i luften. Många, som jag har inte dragit ett streck med blyhertspennan på många år, medan andra är mycket skickliga.

Ritade upp 6 kvadrater, 5 x 5 cm på ett pappersark. Varje kvadrat skulle fyllas med täta linjer, där vi ökade och minskade på trycket för att få fram ytor. Lodrätt, vågrätt, diagonalt med raka sträck och i vågformer. Hemläxa, teckna en bild med hjälp av dessa ytor.

I Betty Edwards bok hittade jag ytterligare två uppvärmningsövningar som jag själv gjorde. Det handlar mest om att börja rita. På den första teckningen börjar man med att dra en linje längs papprets kanter och därefter i lodräta och vågräta linjer som korsar varandra. Den andra teckningen går ut på samma sätt, fast man även drar vertikala linjer som bildar fält. Fälten kan man därefter skugga för att få fram olika figurer. Den här övningen kan man även fortsätta med och göra ett nytt med papper med cirklar eller romber.


Klasslista

Igår skulle vi ta porträttbilder av varandra till en gemensam klasslista. Vi var indelade på samma sätt som vi satt i grupperna, typ 4-5 personer. Instruktionerna var ganska knapphändiga, ett porträtt utöver det vanliga. Inga fängelsebilder. Vi fick 15 minuter på oss. Lite i minsta laget kände jag. Sista kortet bara slarvades över för sakens skull.

Dom flesta av oss fick ta om sina bilder. För långt ifrån, för mycket luft omkring eller annat som störde i bakgrunden. Vi fick se klasslistan med bilderna från förra året och förstod med ens vilken typ av bilder som förväntades. Resultatet efter omtagningen blev betydligt bättre. Alla gick in för det på ett helt annat sätt och bilderna blev mycket bättre.

Välkommen till min nya blogg!

Här har jag tänkt att dokumentera vårat arbete under bildkursen. Det är egentligen mest för min egen del för att samla material och övningar samt för att refelktera över svårigheter och dilemman som uppstår. Framför allt är det ett sätt för mig att se min egen progression i ämnet. Men det gläder mig naturligtvis om även andra har nytta av mina tankar!

RSS 2.0